środa, 23 lipca 2008

Piotr Sakowski Dowód osobisty









fot. dzięki uprzejmości artysty


Praca p.t.„Dowód osobisty” zrealizowana w formie plakatu rozklejanego na słupach ogłoszeniowych, pojawiła się w Warszawie na skrzyżowaniu ul Królewskiej i Marszałkowskiej, zaraz przed granicami dawnego Getta Warszawskiego. Jest to przestrzeń mentalna, historyczna, która realnie nie istnieje a jednak jest wpisana w tożsamość fizyczną fenomenu stolicy. Do tej przestrzeni, jej charakteru, siły oddziaływania odnoszę się, przy czym interesuje mnie nie tylko w kontekście historyczno-społecznym, również tym pragmatycznym oraz prywatnym, subiektywnym.
Pozostając sobą, staję się jednocześnie medium głosów z przeszłości. Sięganie do historii, z jednej strony, służy mi ocalaniu od ostatecznego zapomnienia tego, co minęło, z drugiej - pomaga w zrozumieniu istnienia i sensu własnej egzystencji. Odnalezione, prywatne historie wypełnione są rojem szczegółów, które same przez się godne są istnienia, które- jeśli już zaistniały- to chcą istnieć dalej, chcą być pamiętane. Praca jest zatem zapisem współistnienia żywych i umarłych.Sięganie do narracji z przeszłości ożywia je, broni przed powtórną śmiercią,czyli zapomnieniem.
Na jednym z poziomów interpretacji, odwołuję się do pojęcia dowodu tożsamości jako możliwości określenia jednostki w konkretnym polu społecznym, prawnym.W psychologii będzie to potwierdzenie jednostki zdolnej do podejmowania samodzielnych wyborów i ponoszenia za nie konsekwencji. Na kolejnym planie pojawia się tomik wierszy Henryka Grynberga pod identycznym tytułem.
Staram się uporać z problemem relacji między tym, co tekstualne, dyskursywne a tym ,co zmysłowe,percepcyjne, zwracając uwagę na konkret rzeczywistości poprzez efemeryczne medium –słowo. Słowo może stwarzać przestrzeń i ja zamierzam odtworzyć,przywołać taką przetrzeń w kontekście każdej osoby, która zetknie się z pracą. Przestrzeń wewnetrzną, kameralną, która promieniuje na zewnątrz i może stwarzać pole społecznego porozumienia.

Piotr Sakowski

location: advertising pillar, the crossroads of Królewska and Marszałkowska Streets, Warsaw
The work titled Personal ID realised in the form of a poster stuck on advertising pillars, appeared in Warsaw on the crossroads of Królewska and Marszałkowska Streets, just in front of the entrance to the former Warsaw ghetto. This is a mental, historical and physical space that in reality does not exist and yet is inscribed into the physical identity of the capital.
I make reference to this space, to its character, not only in a socio-historical context, but also in a subjective, pragmatic sense. Remaining myself, I at the same time become a medium for voices with the past. Making reference to history is necessary, on the one hand, to save that which is past from being forgotten and, on the other, it also it helps in understanding life and making sense of one’s own existence. Discovered, private histories are full of details that in themselves deserve to exist, that, if at some point they have existed, want to exist further,
want to be remembered. The work is therefore a record of the co-existence of the living and the dead. Reaching for a narration from the past I save it from a second death, that is being forgotten. On one level, I make reference to the concept of personal id’s as a way of identifying an individual in a concrete social field, that of the law. In psychology, it suggests the confirmation of an individual capable of making independent decisions and dealing with their consequences. On a further level, there is a book of poems by Henryk Grynberg of the same title.
I try to engage with the problem of the relations between what is textual, discursive and what is available to sense perceptions, turning attention to concrete reality through an ephemeral medium — words. Words can create spaces and I aim to open, call forth such a space in the context of each person who comes into contact with the work. The internal space is a private one that flows outward and can create a field of social understanding.

Piotr Sakowski

Brak komentarzy: